In de zorg en het sociaaldomein wordt er veel samengewerkt tussen organisaties en veel informatie uitgewisseld. Het domein is zo breed en complex dat geen één organisatie actief kan zijn zonder samen te werken met andere partijen. Dat geldt voor de zorgaanbieders onderling maar ook in de samenwerking tussen de gemeenten en zorgaanbieders. De afhankelijkheid en complexiteit in deze ketens nemen toe. Daarmee neemt ook de inspanning om deze ketens te laten functioneren toe, net als de administratieve lasten. En een complexe keten vermindert de grip en transparantie.
Be-Better helpt organisaties in de zorg en het sociaal domein om de samenwerking in deze ketens te verbeteren zodat er met minder administratieve lasten en meer grip en transparantie ontstaat. Ook ondersteunen wij organisaties bij het opzetten of uitbreiden van ketens zodat nieuwe diensten, processen of informatie-uitwisseling mogelijk worden.
Specialist in ketenoptimalisatie
Be-Better brengt partijen bij elkaar
Kennis van de business, technologie en concrete oplossingen
Stap voor stap naar meer impact
Niet ieder ketenvraagstuk is hetzelfde: het startpunt, de mate van samenwerking, de problematieken, de doelen en de ambities, allemaal aspecten die relevant zijn voor hoe een project aan te pakken. Het is niet one-size fits all. Met dat gegeven heeft Be-Better een aanpak ontwikkeld die we toepassen op onze projecten. De aanpak van Be-Better bestaat uit 4 stappen: 1. Bij elkaar brengen van partijen die samen (willen) werken 2. In kaart brengen van de knelpunten en kansen in de (huidige) samenwerking 3. Opstellen Roadmap om stap-voor-stap toe te werken naar de gewenste situatie 4. Vertalen gewenste situatie naar oplossingen en beschikbare technologie Samenwerken in de keten begint met een goed gesprek. Dat klinkt logisch maar is niet altijd vanzelfsprekend. Er zijn verschillende belangen, er zijn verschillende behoeften, niet iedereen is zich bewust dat er verbeteringen mogelijk zijn en wat innovatieve technieken daarbij kunnen betekenen. Of een keten bestaat nog niet of werkt maar zeer beperkt samen. In deze eerste stap helpt Be-Better organisaties bij het samenbrengen van partijen en ze te inspireren. Wij beschikken over een uitgebreid netwerk binnen het sociaal domein en de zorg waardoor we ook ‘missende schakels’ kunnen toevoegen aan de samenwerking. Vervolgens is het startpunt de bestaande situatie, hoe lopen de processen, informatiestromen waar zitten knelpunten? In workshops wordt vervolgens met behulp van praktijkvoorbeelden, design thinking en een Lean-aanpak verkent waar verbeteringen mogelijk zijn. In de 3e stap wordt dit vertaald naar hoe de gewenste situatie er uit kan zien. Hoe gaan de processen en informatiestromen lopen, welke schakels kunnen eruit, welke controles kunnen vervallen of naar voren worden geplaatst, welke stappen kunnen geautomatiseerd worden en welke afspraken makkelijker worden nageleefd, etc. Afhankelijk van de situatie worden er meerdere scenario’s geschetst en een plan hoe daar te komen. Een plan dat richting geeft maar ook ruimte om bij te stellen op basis van de praktijkervaring. En met oog op een business case, immers verbeteringen hebben alleen zin als deze renderen. Dat kan financieel zijn maar ook maatschappelijk. Tenslotte wordt de vertaling naar de techniek gemaakt. Welke concrete oplossingen zijn er en welke technieken maken het mogelijk de gewenste situatie goed te ondersteunen. Daarbij biedt Be-Better een aantal eigen oplossingen voor veel voorkomende ketenvraagstukken, maar we kijken ook verder naar andere oplossingen zodat de ambities die benoemd zijn gerealiseerd kunnen worden. Voor inspiratie wat Be-Better voor uw organisatie kan beteken lees onze referenties.
Lees dan onze blogs opEen aanpak die zorgt voor stapsgewijze, haalbare resultaten
Adviezen en oplossingen die renderen: financieel en maatschappelijk
Wilt u contact met ons, heeft u een vraag? Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.